Mitt superfynd.

Ja som jag skrev längre ner så skulle jag berätta om ett fynd jag gjorde på min skåneresa.  Jag har länge varit ute efter en figurin som kallas " kan du inte tala" och som jag minns att vi hade som tavla i vår sommarstuga när jag var liten. För ett tag sedan sprang jag på den i en antikvitetsaffär utanför Halmstad. Han skulle ha 500 kronor för figurinen och jag tyckte nog att det var i mesta laget.  Jag har forskat en del kring den här figurien och detta är vad jag har hittat.
Fakta om figurinen kan du inte tala:
När konstnären nämns, så brukar det vara Eugénie (1830-1889), dotter till Oscar I och konstnärligt begåvad. Hon skrev dikter och musik, målade och skulpterade 

Statyetten tillverkades 1882-1925 på Gustavsberg. Förlagan var en engelsk modell, av anonym upphovsman kantänka - jag har ännu inte hittat någon uppgift, eller ens exempel på icke-svenska exemplar. Inte heller vet jag hur den fick sitt namn, för till att börja med lär den ha haft det intetsägande namnet "Gosse och pudel" - ännu en detalj som tarvar förklaring, då hunden inte är i närheten av vare sig dagens eller historiens pudlar.
När jag så kom till det här stället Emmas bod utanför svalöv var det första jag fick ögonen på när jag kom innanför dörren denna figurin. Jag gick fram och fick då se att de skulle ha 65 kr för den....65 kronor!!! Ingen tvekan här inte. Jag köpte den direkt.
Jag är dock inte säker på att denna figurin är tillverkad av Gustavsberg eller överhuvudtaget tillverkad under de här åren för jag ser ingen stämpel eller annat som markerar detta men jag är glad i alla fall för jag övervägde verkligen att ge 500 kronor för den första jag hittade , men någonstans inom mig kändes det som om jag skulle kunna hitta den billigare någon annanstans ...så här är den nu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0